Første deltaker på landsmønstringen med Minecraft

Er du interessert i å vite hvordan Danick Theodor Bakker skapte en middelalderby i dataspillet Minecraft?

Danick Theodor Bakker er nå i Trondheim på UKM-festivalen med sin kunst. Kunstverket er noe uten om det vanlige og derfor har vi slått av en prat med han. Han er nemlig den første deltakeren på landsfestivalen med Minecraft.

Dataspillet Minecraft er noe mange oppfatter som et barnespill. Danick ser derimot spillet gjennom øynene til en kunstner. Han bruker verktøy (Kalt Voxelsniper, Gobrush og World Edit) til å lage store byer inspirert av historie, egne impulser og spillet i seg selv.  Theodor har til og med tjent penger på å bygge på store servere, dette er altså ikke noe tull.

Alle som plager andre for å spille «barnespill» burde ta en runde med seg selv.

Planleggingen

«Alle verdenene jeg bygger starter med nøye planlegging. De begynner som idémyldring og en rask sketch som diskuteres med venner og andre Minecraft spillere. Når en generell idé er på plass, begynner jeg å gå inn på hvordan verdenen ville fungert i virkeligheten. Jeg tenker på hvordan folk hadde levd, om det er varmt eller kaldt, hvor folk samles og hvordan religion blir praktisert. Hele landskapet med fjell, daler og fjorder er også håndlaget for å få et realistisk inntrykk av verden. Hele denne fasen har tatt ett halvt år»

Slik ser den fargekodede sketchen ut.

Byggingen

«Selve byggingen tok et år å fullføre. Det er mye ideer som kommer til under byggingen og jeg legger alltid til nye detaljer og historier. Et øye for detaljer er veldig viktig for meg for at verket skal føles realistisk. Hele verket tok omtrent et år å bygge.»

Danick forteller han selv strengt føler en 40 sekundersregel. Dette betyr at når spilleren vandrer skal en finne noe nytt å trekke oppmerksomheten til hvert førtiende sekund. Dette er teknikken Danick bruker for å holde spillerene interesserte og aktive. For å lede oppmerksomheten deres bruker artisten alt fra fargepaletter og kontraster til planter og terreng. Historier er noe han er glad i å brodere inn i verdenen for å følge regelen sin.

«Et eksempel på en historie som gjør mine verdener levende er en smed jeg plasserte. Om spilleren går rundt inni bygningen vil de finne bøker og skilt som vil sende deg på en reise hvor du hører om hvordan smedens eiere bygde området selv og hvordan sønnen ble drept.»

«Når planen er klar bygger jeg rundt 10 hus i forskjellige stiler for å føle meg fram til hva jeg ønsker. Etter stilen er bestemt fokuserer jeg på det estetiske. Jeg kan ikke bygge realistisk ettersom det bare vil se rart ut i spillet, på grunn av at alt er firkantet. Denne begrensningen er en kreativ utfordring som jeg syntes er kjempegøy.»

Kreative begrensinger er gøy!

 

Slottet

Den største bygningen i verket hans er slottet. Dette er dypt inspirert av historie ettersom han har brukt rundt 20 timer på å lese seg opp på middelalderen. Denne undersøkelsen har ledet til et historisk korrekt torturkammer og førstehjelp-fløyer. Denne kunnskapen har gitt store utslag i formingen av verdenen. Eksempler på dette er en mangel på doer, ettersom de fleste doene på den tiden var hull i bakken. Han skapte også få skoler fordi de fleste bare hadde hjemmelære av bibelen.

Fremtidige planer

Vi spurte om dette var noe han ønsket å jobbe med i fremtiden.

«Om jeg klarer å bli del av BlockWorks (En gruppe byggere som jobber for Microsoft) er nok dette noe jeg ønsker å drive med ja, men veien dit er lang. Jeg ønsker å studere emner som spill, spilldesign og grafikk. Jeg liker å jobbe med utseende og estetikk, men koding er ikke helt min greie.»

Kunst?

Mange føler at utradisjonelle kunstformer som dette «er bare spill». Dette er  Elin Stømner som er ansvarlig for montering og dokumentering av kunstverk på UKM helt uenig med.

«Opp til nå har databasert kunst vært sammensatt med noe fysisk i form av en projektor, lysshow eller noe liknende. Det er først nå vi ser at den databaserte kunsten blir større og at det blir selvstendig.»

I likhet med oss synes hun det er spennende å følge med på denne utviklingen. Vi gleder oss til å følge både datakunsten og Danick videre.

Daniel Widnes
Tekst og Foto